Billedkunstner Anja Korsgaard - Foto: Chris Brock

September måneds kunstner i

Kunstskolen Annes Atelier:

Anja Korsgaard

”Jeg er pt. lidt som en transvestit, der endelig er sprunget ud af skabet og lige skal have lært at vælge outfittet og håndtere mascaraen uden at stikke øjnene ud ... samtidig med at der fnises og peges fingre på gaden!”

”Jeg hader økonomiens magt over mennesker... Jeg vil gerne have økonomisk mulighed for at lave mine kunster, men jeg vil ikke lave mine kunster for at få økonomiske muligheder.”

Det første møde med kunsten

I denne måned har vi fornøjelsen at præsentere Anja Korsgaard som månedens kunstner i Kunstskolen Annes Atelier.

Anja bor på i en nedlagt landejendom på Mors sammen med sin mand og deres tre børn. Ægteparret driver hver deres virksomhed på adressen, hvor de hver især har god plads til deres arbejde.

”Her er "det nye" værksted, hvor manden min har autoværksted, og "det gamle" værksted, hvor der er plads til, at jeg kan lave de af mine ting, der kræver plads og sviner lidt på gulvet. Ellers har jeg mit kontor/atelier i huset, hvor jeg kan lave små/flade ting som f.eks. mine tusch-tegninger.”

Anjas første møde med kunsten var, da hun som 8-årig var med sin far på ugentlige maledage hos Sarah Alice Thomsen.

”Jeg tror det var før akrylmalingens tid, i hvert fald var det oliemaling vi brugte, og fokus var på at male så det ligner. Min mor har her 30 år senere faktisk stadig et par malerier fra den gang hængende! Men da mine forældre blev skilt var jeg 9, og derefter var der ikke maling tilgængelig i hverdagen, så jeg holdt mig til papir og blyant.

Da det kom til uddannelse og levevej var der desværre ingen studievejledere, der heppede på at forfølge en lidt genert og indadvendt piges vagt udtalte ønske om en karriere som kunstner, så drømmen forblev en godt gemt drøm, og jeg gik efter det, der var muligt på Mors - jeg kom i mesterlære som grafiker.”

Caught in the fall - af Anja Korsgaard

Drops of life - af Anja Korsgaard

Gang i den kunstneriske udvikling

”Min egen kunstneriske udvikling blev sat mere direkte i gang, da jeg tilmeldte mig et kursus hos Anne Juul Christophersen i Annes Atelier i 2011”, fortæller Lene B Herler om det, at komme videre med kunsten i voksenlivet og fortsætter:

”Det var mit første møde med en kunstner, som lagde tydelige pædagogiske strategier frem for, hvordan man kunne arbejde målrettet med sine arbejder, med sin kunst. Og som gjorde principperne klare og tydelige. - Gjorde det enkelt at forstå - uden at forenkle. Og ikke var bange for at bruge af sine personlige erfaringer.

Sidenhen er jeg blevet medlem af Kunstskolen Annes Atelier, der er en på det nærmeste uudtømmelig kilde til nye erfaringer og viden gennem de forskellige emner og projekter, som vi møder deri.
Fra de konkrete spørgsmål om valg af materiale, værktøjer, de praktiske greb , hvor der er udstillinger, og de store spørgsmål om god versus dårlig kunst. Alt sammen godt at få mere forstand og viden af.
Og så må de fine kurser hvor der arbejdes, diskuteres og vurderes, ikke glemmes. Alt sammen er med til at sætte skub i tanker og bevægelse i ens sind og nye udtryk på lærredet.”

De, der bevæger sig på kanten af sindets yderpunkter

Anja Korsgaard lader sig gerne inspirere af andre kunstnere.

”De ukontrollerede, ukontrollable og upolerede! Ikke Jens-Jørgen-Thorsen-agtige provokatører, men de der bare stikker ud af "plejer", "bør" og "burde" - og bevidst eller ubevidst vender flertallets vedtagne virkelighed på hovedet i et forsøg på at få ting til at give mening eller bare tilføre det ny mening.

Edward Munch, og i særdeleshed "Skriget", har fulgt mig siden jeg så det første gang. Det stumme skrig i en uvirkelig virkelighed kunne jeg helt klart identificere mig med. Parallelverdenen. Mareridtet. Drømmen. Surrealismen. Det skæve. Det overraskende. Det uvirkelige. Manifestation, udforskning og udfordring af den vedtagne virkelighed. Det er i lige så høj grad motivet/følelsen/konceptet som det kunstneriske udtryk, der fanger og inspirerer mig. Også Salvador Dalis smeltende ure, figurer og hele væsen har en magnetisk magi, der både frastøder og tiltrækker.

Jeg beundrer de, der formår og tør at visualisere og formidle det de ser for deres indre blik eller mærker i hjertet, hvad enten det er minutiøst detaljeret eller opstået i intense øjeblikke af egoforladt kreation. Det ufiltrerede, tilfældige, ubalancerede og alligevel hungrende efter balancen, roen, freden, forløsningen. Yoko Ono er også en fantastisk kunstner. Og Björk. Og kunstnerduoen Elmgren og Dragset har jeg for nylig opdaget. Og Dukkefar. Jamen der er så mange superinteressante og ego-/virkeligheds-punkterende kunstnere, som er dybt inspirerende.

De, der bevæger sig på kanten af sindets yderpunkter; de, der tør stikke hovedet ind i løvens gab, men heldigvis oftest også husker at tage hovedet ud i virkeligheden igen ... De er interessante.”

 

 

Installation - af Anja Korsgaard

Birdfish - a couple escaped black ocean - af Anja Korsgaard

"Som en transvestit, der endelig er sprunget ud af skabet..."

Selvom Anja Korsgaard nærer stor kærlighed til kunsten og kunsten udgør en stor del af hendes hverdag, har hun alligevel vanskeligt ved at give sig selv lov til at bruge tid og kræfter på, at skabe sine værker.

”Jeg har i den grad været i proces de senere år i forhold til at forsvare, at jeg helt bevidst bruger tid, penge og energi på at lave umiddelbart-uden-nytteværdi-produkter, samtidig med at jeg har skullet finde ud af hvad jeg laver, hvorfor og hvordan.
Jeg er pt. lidt som en transvestit, der endelig er sprunget ud af skabet og lige skal have lært at vælge outfittet og håndtere mascaraen uden at stikke øjnene ud ... samtidig med at der fnises og peges fingre på gaden!

Men det er menneskers liv og valg, der er omdrejningspunktet, og der begynder at tegne sig et billede af, at det materialemæssigt kan være beton, jord, ler, jern, ståltråd, kul og flydende sort der er mine foretrukne.

Jeg tror generelt ikke man skal gøre så meget andet for at udvikle sig end at være nysgerrig, legende, modig og opmærksom både udadtil og indadtil. Jeg øver mig i at have tålmodighed og tillid til processen, til verden og til mig selv. At give mig tid. Jeg øver mig i at lade tingene modne, opstå og ske uden minutiøse 5-årsplaner og uden at falde for samfundskravet om at styre alting med vores begrænsede menneskeligt bevidste planlægnings- og tænkeevne!

Mit største udviklingsbenspænd er nok i virkeligheden økonomi. Jeg hader økonomiens magt over mennesker... Jeg vil gerne have økonomisk mulighed for at lave mine kunster, men jeg vil ikke lave mine kunster for at få økonomiske muligheder. Men på et tidspunkt i den nærmeste fremtid bør jeg jo nok alligevel begynde at prissætte og sælge noget mere, selv om jeg helst er fri for at tænke i penge.”

”Gå gennem de åbne døre og lad være med at slå lejr foran de lukkede.”

Sådan lyder rådet fra den ellers ydmyge Anja Korsgaard, som supplerer:

”Jeg er vist ikke helt i en position, hvor jeg kan give andre gode råd endnu. Men min personlige erfaring er, at det er vigtigt at prioritere det og stå ved det. Og indimellem opsøge sit held. Der er mange, der gerne vil hjælpe, hvis de fornemmer at man mener det. Vi skal ikke undskylde eller nedgøre det vi laver, men heller ikke sætte det op til at være verdenskunst, når det (måske endnu!) ikke er det.

Og så er det godt at lære at bære over med de, der ikke forstår dig eller det du laver. Lad være med at forsøge at få dem til at forstå. Nogen er til kronhjort, nogle er til lort på dåse, og nogen er til noget tredje eller fjerde, men det betyder jo ikke at noget af det er forkert. Tal om noget andet end din kunst, hvis der begynder at gå "du-er-forkert-fordi-du-ikke-mener/gør/er-som-jeg" i samtalen!”

I 2013 blev Anja optaget på Region Nordjyllands EU-støttede kunst- og kulturprojekt ”Oplev Vækst” på talent-linjen 2013-14.
Hendes oplevelsesværker ”Fugl og Fisk – vi skaber verden nu” og ”ONDSKYLD - be yound guit” har i år været at finde på Pilgrim Mors 2014, Bunkerlove 2014 og Kulturmødet 2014.

Anja Korsgaard har været medlem af Kunstskolen Annes Atelier, lige siden vi åbnede i januar 2013 – og om sin deltagelse fortæller Anja:

”Der er ikke noget krav om, at man skal have gjort det ene eller bevist det andet. Her er plads til at udvikle sig i det tempo, man har lyst til, og der er løbende temaer, som kan bruges på den ene eller anden måde. Især temaerne om "at begå sig" i kunstverdenen og de helt lavpraktiske tips, nyder jeg godt af. Og ekspertpanelerne er geniale. Annes Atelier er en meget billig mentor-ordning og erfa-gruppe.”

 

Du kan følge Anja Korsgaard på facebook her - og på hendes hjemmeside her.

Swallow pride and see within - af Anja Korsgaard


 

Du er også velkommen i Kunstskolen Annes Atelier:

Klik her og kom videre med din kunst